Dhaka: wat een drukte! - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu Dhaka: wat een drukte! - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu

Dhaka: wat een drukte!

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

15 Mei 2008 | Bangladesh, Dhaka

Hallo allemaal,

Fijn om jullie berichtjes te lezen! Voor mij is het nu half tien ’s avonds, en voelt het heel laat omdat het al rond zes uur donker wordt. Eergisteren kwam ik aan in Dhaka na een lange vermoeiende vlucht, omdat ik niet echt kon slapen in die 36uur (terwijl het een nachtvlucht was). Aansluitend wel ongeveer 12 uur geslapen, op een plank met daarom 2 superdunne matras-achtige slaapzakken (hard dus). Korshed Alam heeft mij opgehaald vanaf het vliegtuig en door de drukke straten van Dhaka geloodst. Wat een enorme drukte overal! Riksja’s, CNG-auto taxi’s, veel auto’s en volgepropte bussen. Echt enorm overweldigend (zeker als je enorm moe ben). En de dag erna toen ik was opgeknapt en wat had gegeten ben ik op stap gegaan met een vrouw die werkt bij het AMRF om kleding te shoppen. Ze heeft me omgetoverd in een mooie sari, heel luchtige wijde broek met lang shirt en sjaal.

´s Middags heb ik een fort bezocht, met daarin de plaats van een van de premiers en zijn moskee. Ook een hindu-tempel met leuke binnenplaats bezocht. Daar waren ook mensen de afwas aan het doen in het vieze meertje... Verder waren er voorbereidingen voor een bruiloft, met verse bloemenguirlandes. En met de riksja verder getrokken, over de slecht geasfalteerde (dat dan weer wel) wegen, met enorme gaten, kuilen en hobbels in de weg. Wat een werk voor hen om zo te fietsen. De brug op moesten we wel even lopen...

Aansluitend ook een boottochtje gemaakt over de rivier, de een na vervuilste van de wereld of zo. Was heel bijzonder om te zien dat de mensen zich wassen en kleding wassen, terwijl even verderop zo’n stapel afval ligt. En overal waar je komt met de riksja zijn drukke wegen, veel mensen overal en veel te zien in de winkeltjes en kioskjes. Allemaal in de buitenlucht, want het is overal super warm. Nu al twee dagen geen regen gezien, dus voelt heel benauwd. Ook voor Bangladeshi is het erg heet, dus ligt niet alleen aan mij. :)

Vandaag ook gesproken met twee mensen die al eerder met de prototypes van de IHE filter hebben gewerkt. Morgen (op hun vrije vrijdag) gaan we ze opzoeken in Rajbari, op het platteland. En dan blijf ik als het goed gaat ook gelijk een paar dagen daar. Kan ik dus officieel beginnen met het observeren van het filter gebruik. En aansluitend reis ik door naar een ander dorpje in het platteland: bij Gopalganj (dus niet zoals ik dacht in die stad, maar die regio). Veel onzekere dingen nog, vooral lastig voor mij om in te schatten hoeveel tijd ik nodig heb en wat ik kan plannen. Korshed wil juist dat ik met een plan kom, terwijl ik niet weet wat ik kan verwachten. Lastig dus. Gelukkig nu een lokale mobiel, dus kan iedereen hier bereiken (en zij mij). Ben benieuwd wat er de komende dagen gaat komen. Ik vind het nog steeds heel spannend allemaal, en zal maar afwachten wat mij opvalt bij de observaties en wat er gebeuren gaat.

Liefs, Gabrielle

  • 15 Mei 2008 - 17:53

    Janneke Verhoeff:

    He Gabrielle,
    Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen! En leuk om je foto's te zien. Je nieuwe kleding staat je goed. Het is ook echt een totaal andere wereld waar je terecht bent gekomen zeg. Je mag ook echt de tijd nemen om hieraan te wennen hoor.
    Ik wens je een fantastische en zegenrijke tijd toe in Bangladesh!
    Lieve groet,
    Janneke

  • 15 Mei 2008 - 21:11

    Merlijn:

    Hey Gabrielle,

    Super dat je nu al een berichtje achterlaat! En fijn dat je goed bent aangekomen, al was je erg moe. Je beschrijft erg mooi hoe je eerste indrukken zijn, klinkt allemaal erg indrukwekkend. Ik moet weer denken aan mijn aankomst in Burkina, dat was ook zo overweldigend. En de foto's: prachtig! Krijgen wij ook een beeld van wat jij allemaal in 't echt ziet. Succes de komende dagen op 't platteland, ik kijk uit naar je belevenissen!

    Groetjes,
    Merlijn

  • 16 Mei 2008 - 07:48

    Nadine:

    Ha Gaby,
    Hartelijke groeten van oma S. Zij was blij te horen dat je goed bent aangekomen en zal binnen kort je verhalen komen lezen. Leuk, die foto's. Herkenbaar ook. Wat een contrast de armoede en de rijkdom! De mensen van het land zijn vaak heel trots op de mooie dingen die de rijken neerzetten, het geeft hun land een beetje aanzien. Terwijl er met het geld zoveel andere dingen ten gunste van hen kan worden gedaan.
    Gun je je wel even tijd om te wennen aan het klimaat en het eten....!
    Je ziet er trouwens mooi uit in je sari.

    Heel veel liefs,
    mama

  • 16 Mei 2008 - 07:57

    Ammeret:

    Gabrielle!! Wat gaaaaaaf dat je daar gewoon zit!!!!! Leuk dat je me toegevoegd heb ook in de maillinglijst, ik blijf graag beetje op de hoogte. Coole foto's ook! Toffe jurk ook, paars staat je goed! Ik ben net opweg naar mijn personal development meeting met Corrie de HAan, je kent haar waarschijnlijk wel. Da's wel even wat anders he? Maar ook leuk...

    He superfijne en goede tijd daar, dat je horizonnen maar flink verbreed mogen worden!!

    Veel groeten!
    Ammeret

  • 16 Mei 2008 - 08:00

    Ammeret:

    Tjonge, heb net ook even je gehele verhaal gelezen, wat een belevenissen al de eerste dagen. HEt is zeker spannend, vind het erg cool en dapper dat je dit aanpakt!!!! Heel veel succes en ik weet zeker dat het een succes wordt!

    Groeten!!

  • 17 Mei 2008 - 19:24

    Barbara:

    Hoi Gaby, geweldig om zo'n mooie reis te kunnen maken, geniet er maar van. Je hebt ook een goed doel om aan te werken, echt in jouw straatje, nietwaar? Vertrouw op jezelf bij het nemen van beslissingen. Je hebt alle gezond verstand bij je die je nodig hebt. De dalai lama zei: heb je een probleem, denk dan heel goed na. Is er een oplossing dan heeft het geen nut om je druk te maken. Is er geen oplossing dan heeft het geen zin je druk te maken.
    Veel plezier,
    Barbara

  • 18 Mei 2008 - 14:38

    Roel:

    Leuke foto's Gabrielle! Ik hoop dat je toch een beetje kunt doen wat je ingepland hebt. Nog even en je bent de Westerse stress helemaal kwijt. ;)

    Grtz!

  • 19 Mei 2008 - 12:51

    Henny:

    Hallo Gabrielle
    Leuk om te zien de foto's gelijk een eerste indruk van het land, en de kleding,ziet er mooi uit voelt het een beetje goed.Fijne tijd in Bangladesh.
    Groetjes Henny

  • 19 Mei 2008 - 13:37

    Ank Amm:

    Hallo Gabrielle,

    Wat stoer van je, deze reis en dit project. Mooie foto's, spannend allemaal, een hele ervaring, veel succes en plezier toegewenst de komende tijd.

    groetjes Ank

  • 20 Mei 2008 - 16:56

    Jose:

    ja joh, gave foto's! heb je goed geoefend in het hok. veel plezier in die dorpen, klinkt als een fantastische tocht. denk dat zelfs jij de bende niet georganiseerd krijgt :) gewoon badmintonrackets meenemen om de tijd te doden :))

  • 22 Mei 2008 - 08:05

    Judith:

    Hoi Gabrielle,
    Leuk dat in Bangladesh bent aangekomen, en dat je een interessant onderzoek gaat doen. Ik ben zelf anderhalf jaar geleden in Bangladesh geweest voor een onderzoek over water management. Ik wens je veel succes, en zal met interesse je verhalen volgen,
    Groetjes, Judith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Dhaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2008

Weer thuis

08 Juli 2008

Bangladesh Bhalo Thakuk

21 Juni 2008

Abar Khulna theke (weer vanuit Khulna)

05 Juni 2008

Het echte ontwerpwerk

24 Mei 2008

Een werkende filter
Gabrielle

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 23178

Voorgaande reizen:

12 Mei 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: