Het echte ontwerpwerk - Reisverslag uit Khulna, Bangladesh van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu Het echte ontwerpwerk - Reisverslag uit Khulna, Bangladesh van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu

Het echte ontwerpwerk

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

05 Juni 2008 | Bangladesh, Khulna

Hay allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Fijn om te horen dat jullie het leuk vinden om af en toe wat te lezen. En als jullie zelf ook willen mailen, hoor ik graag toch een beetje weten wat er bij jullie speelt.. :)

Het lijkt al weer een tijd geleden dat ik de focus group sessies heb gehouden in Gopalganj. Dat was erg leuk om te doen, en heeft veel algemene informatie opgeleverd. Lastig om de mensen zelf aan het denken te zetten over hun eigen mening, omdat ze graag ‘het goede antwoord’ geven. Ik had kaartjes gemaakt met daarop aspecten die wellicht belangrijk zijn voor hun omgang met water, en voor mezelf had ik op de achterkant A tm F gezet. Zodat ik snel de volgorde kan noteren die zij hadden gemaakt. Maar toen ze daarachter kwamen, gingen ze de kaartjes op alfabetische volgorde leggen. Zucht :). Uiteindelijk heb ik het idee dat we ze daarvanaf hebben gebracht en hebben ze toch een andere volgorde gemaakt, gelukkig.
Inhoudelijk was het in ieder geval interessant om te merken wat ze belangrijk vinden, zoals dat de bron dichtbij hun huis is en dat het water veilig is en gezond voor hun familie. Nu heb ik toch wel meer idee van wat werkelijk belangrijk is om de filter geaccepteerd te maken.

In Gopalganj werd ik opgevangen in een guesthouse, en helaas zaten we inderdaad vaak zonder stroom. Overdag was de hitte niet eens zo erg, maar ’s avonds was het donker zo zwart. Wat betekent dat het licht het soms niet doet als je wil douchen en dat ik bij kaarslicht de kaartjes heb gemaakt. Dat is erg onhandig! Maar wel weer gezellig (kom ik weer met mijn westerse kijk op kaarslicht).
En de mensen van het huis waren heel behulpzaam met alles, bijvoorbeeld bij het lenen van een paraplu tegen zowel felle zon als flinke regen. Het heeft aardig geonweerd, onder andere toen we aan de overkant van een redelijke rivier was en we eigenlijk terug wilden. Toen heb ik toch wel even een aantal keer flink geschrokken van onwijs harde knal dichtbij, visioenen van niet meer naar de overkant kunnen en een bootje dat halverwege werd geraakt door de blikseminslag. Maar ook Bengali gaan niet in het onweer het water op, dus toen het was gezakt gingen we met vele andere wachtenden een volle boot in naar de overkant. Wat een opluchting om daar te staan, aan de goede kant.

Culinaire speciale behandeling
De vrouw en de man die ons verzorgden in het guesthouse maakten het eten, zorgden dat er genoeg kaarsen voorhanden waren en regelden de administratie. Het ontbijt was vaak ruti, soort hartige pannenkoekjes, met wat groenten en een omelet. Eigenlijk vond ik het erg lekker, maar heel soms was de spicy groenten wat teveel voor mijn nuchtere maag. Met de lunch waren we weer terug bij het guesthouse, rijst met groenten, dal (geplette linzen - lentils) en een stukje kip, mutton (schaap?) of vis. Diner idem.
Bij CSS hier in Khulna staat vaak hetzelfde op tafel, er wordt gekookt voor alle gasten in het guesthouse. Deze mensen krijgen een training die soms wordt georganiseerd door CSS, maar soms ook door een andere organisatie (trainingen in human development, capacity assessment for distaster preparation o.i.d. en women empowerment). Eigenlijk is deze locatie van CSS een ‘conference centre’, en doordat het nu hoogseizoen is in het aantal gasten worden er aardige hoeveelheden eten geproduceerd.
De koks schijnen professioneel te zijn, wat lastig is te bevatten gezien de middelen die ze gebruiken zoals een open houtvuur. Maar de kwaliteit van het eten is wel prima. Zo varieren ze veel met bijvoobeeld de smaak van de dal, soms wat zuurder of wat steviger, en de keuze en combinatie van enorm veel groentesoorten. Een keer heb ik hier in Khulna zelfs bij het ontbijt rijst gehad, met groenten en ei, maar dat vond mijn maag een minder goed idee. Dus vanaf dan heb ik de speciale behandeling van ruti, paratha (knapperige, dikkere ruti; erg lekker), en vanaf morgen zelfs french toast (wentelteefjes) of toast (geroosterd brood verwacht ik), met jam, honing en boter. Echt heel fijn dat ze allemaal zo willen meedenken en het is erg luxe op deze manier!
En omdat ik af en toe nog steeds niet helemaal gezond ben, drink ik zoveel mogelijk (ong. 3,5 l per dag). Ook let ik heel erg op dat ik niet teveel spicy eet, en bijvoorbeeld wat meer aardappelen eet. Vandaag had een van de koks in het cafetaria van de CSS guesthouse zelfs speciaal voor mij aardappelen gefrituurd. Dat wil zeggen in de pan met hele olie gegooid, waar ze eigenlijk al het eten in bereiden. Alles is zo enorm vet!!! Maar de smaak is wel heel erg lekker.

Ideeen zijn welkom
De meeste tijd die ik nu weer terug in Khulna ben, heb ik op mijn kamer in het guesthouse doorgebracht. Prima te doen als temperatuuromstandigheden, maar vooral erg saai. Ik doe vaak verwoedde pogingen om de gesignaleerde problemen op te lossen, die dan weer nieuwe problemen opleveren en ook weer andere oplossingen. Maar al met al gaat het erg langzaam, heb ik veel schetsen, maar ben ik nog niet tevreden over het resultaat. Bijvoorbeeld dat een idee alleen maar 10x zoveel onderdelen nodig heeft of dat het geheel wel geintegreerd is, maar daardoor de emmers niet makkelijk schoon te maken zijn. Zucht again.
En soms dan heb ik het gewoon gehad ermee. Dan leid ik mezelf af door aan thuis te gaan denken, een boekje te lezen of puzzel te maken. Lastig om jezelf zo te blijven motiveren. Maar dan is het weer lunchtijd en start ik daarna weer met een nieuwe schets. En straks hoop ik concepten te kunnen maken, die ik ga maken in 3D modelletjes. Dan is het makkelijk om de ideeen in een nieuwe groepsessie te bediscussieren met gebruikers.

Hobbels en gaten in het wegdek
Naast dit ontwerpen en het eten in het cafetaria van CSS beleef ik niet zoveel. Samen met de manager, Milton, en Ryan, een Amerikaanse jongen die hier een tweede jaar Engelse les geeft, ga ik weleens de stad in om wat winkels te bezoeken, maar vooral gewoon om maar buiten te zijn. Laatst ging ik zonder helm bij Milton achterop de motor door de bumpy roads van Khulna. Tjee, dat zou ik in NL ook echt nooit doen, en daarvan was ik me elk moment bewust. Ik voelde me niet echt op m’n gemak: vroeg heel de tijd of hij langzamer kon... :) Maar ik kon hem wel vertrouwen zei hij...
Het hele eind (4 of 5 km) terug hebben we gelopen, want ik was wel toe aan beweging. Helemaal bezweet ondanks de relatief koele avond (25 graden?) kwamen we terug. Maar ben blij dat ik iets anders deed dan op een enorm rechte houten stoel aan een net te laag houten bureautje zitten ontwerpen of typen. Bovendien krijg je dan tenminste een idee van Bangladesh en daar gaat het ook om.
Hoewel ik stiekem al aan het aftellen ben omdat ik jullie mis (nog een weekje en dan ben ik op de helft), geniet ik nog wel van de mogelijkheden om met mensen te proberen te communiceren (vaak bijna onmogelijk) ;) en zoveel mogelijk op te snuiven van de cultuur en omgeving.


  • 05 Juni 2008 - 17:59

    Bianca:

    hi gabrielle, leuk om je berichtjes te lezen. de geuren, kleuren, en geluiden komen weer boven als ik je foto's zie en je verhaaltjes lees. ik was maar tien dagen in dhaka, maar het was verademing om af en toe buiten de stad te zijn zonder smog en herrie. het zal vast rustiger zijn waar je nu zit. misschien weer iets te rustig. maar ik hoop dat nog een hele hoop mooie en leuke indrukken zult hebben die je verblijf een mooie ervaring zullen maken.

  • 07 Juni 2008 - 07:23

    Nadine:

    Hoi Gaby,

    Fijn dat je weer een verslag hebt geplaatst. Wij zijn altijd benieuwd naar je verhalen. Als ik je zo hoor ben je nog geen grammetje aangekomen. En lief van de koks om zo voor je te zorgen. Spannende tijden met dat onweer, zeg!
    Nu zet je de hersens aan het kraken voor een nieuw ontwerp. Succes!
    Wij zijn druk met de voorbereidingen voor de open tuinen in de Zuidbuurt a.s. woensdagavond en daarna de bruiloft van Joke en Bram. Wordt erg leuk!

    Liefs, mama

  • 08 Juni 2008 - 12:54

    Irma:

    Hoi Gabrielle,
    Leuk om over je avonturen te lezen. Als je er lang genoeg zit raak je je westerse ideeen over kaarslicht wel kwijt hoor; voor mij geen kaarslicht meer in elk geval.
    Kun je voor ideeën ook niet bij de focusgroep terecht? Soms hebben inwoners naast wat ze belangrijk vinden ook wel een goed idee hoe dat zou moeten. In elk geval heel veel succes met alles.

  • 09 Juni 2008 - 08:12

    Liselotte:

    Hé Gaby!
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar, wat een cultuuromslag dan he! Fijn dat het met je project nu ook wat meer opschiet. Heel veel succes en plezier, nog even en dan komt Aljen je kant alweer op!

    Groetjes Liselotte

  • 10 Juni 2008 - 15:37

    Roel:

    Mooie belevenissen. Wat een test in afhankelijkheid he, die power cuts! Ze kunnen echt heel vervelend zijn, maar je raakt er aan gewend.
    Heb je al meegekregen dat het hele land in euforische stemming is omdat we onze openingswedstrijd op het EK met 3-0 hebben gewonnen van wereldkampioen Italië? Anders weet je het nu. :D

    Hou je haaks!

  • 16 Juni 2008 - 07:47

    Janneke:

    Hoi Gabrielle,
    Weer even een berichtje van mijn kant. Leuk om je verhalen en ervaringen mee te lezen. En wat een temperatuur daar zeg! Ik liep laatst al te puffen hier bij 25 graden. Maar pas je tempo er maar op aan.
    Is het al gelukt met de concepten en 3D modellen? Heel veel succes verder met je project. En zometeen lekker vakantie vieren met je vriendje! (of moet ik verloofde zeggen?!).
    Goede laatste weken toegewenst he!
    Liefs van Janneke

  • 16 Juni 2008 - 14:00

    Joris:

    Hey Gab!

    Leuk om te zien hoe het allemaal gaat daar. Hier ook alles goed, de GR is getransformeerd voor het EK. Overal oranje!

    groetjes

    Joris

  • 16 Juni 2008 - 17:19

    Merlijn:

    Hey Gabrielle,

    Die Bengaalse kleding staat je prachtig!

    Groetjes,
    Merlijn

  • 17 Juni 2008 - 10:04

    Ank Amm:

    hallo Gabrielle,
    wat leuk al die verhalen en wat spannend allemaal. die kleding staat je erg goed. Geniet van alles.
    Wij zijn afgelopen weekend in Wenen geweest, dat is heel wat anders.
    Groetjes van Kees en ank

  • 17 Juni 2008 - 13:15

    Annique & Janko:

    He Gabrielle,

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet.
    Ik ben net weer 2 dagen terug uit Suriname.
    Het was echt mega tov. Ik weet niet of je ons weblog wist, maar anders kun je de verhalen nog lezen op dekatapultinsuriname.waarbenjij.nu
    voor als je niks te doen hebt..want volgens mij ben je het schetsen aan je net iets te lage bureau weleens zat :)
    Ik wens je iig heel veel succes met alles, en ik hoop er aan te denken om vaker een berichtje te typen, want ik weet uit ervaring hoe leuk het is om wat van het thuisfront te horen :)

    groetjes,
    Annique

    Hey Gabrielle,

    We hebben samen je stukje gelezen. Mooi om een beetje op de hoogte te blijven. Lijken me soms wel lange dagen als ik het zo lees, en beetje frustrerend dat die mensen zo vast zitten in hun gewoontes.
    Maar hou je doel in de gaten ;-). We zijn hier weer samen, en gaan zo langzamerhand bezig met de voorbereidingen voor Brazilië, te lezen op jbprins.nl.

    Veel plezier nog!

    Janko

  • 19 Juni 2008 - 11:43

    Judith:

    Hey Gabrielle,
    Wat een prachtige verhalen en gave foto's.
    Tis wel een mooi project. Ben benieuwd hoe ver je nu bent. Tis wel een andere cultuut zeg! Zit je er nu helemaal in? Met mij gaat alles oké. Corné is net terug uit de Alpen. Hij maakte een 10 daagse reis voor zn studie. Ondertussen ben ik hard voor school bezig. Alles afronden en bijwerken. Lekker stress zo aan het einde van het jaar!
    He, het allerbeste! Zet m op daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Khulna

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2008

Weer thuis

08 Juli 2008

Bangladesh Bhalo Thakuk

21 Juni 2008

Abar Khulna theke (weer vanuit Khulna)

05 Juni 2008

Het echte ontwerpwerk

24 Mei 2008

Een werkende filter
Gabrielle

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 23178

Voorgaande reizen:

12 Mei 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: