Op naar Bangladesh! - Reisverslag uit Delft, Nederland van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu Op naar Bangladesh! - Reisverslag uit Delft, Nederland van Gabrielle Leeuwen - WaarBenJij.nu

Op naar Bangladesh!

Door: Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Gabrielle

09 Mei 2008 | Nederland, Delft

Leuk dat je op deze website kijkt voor mijn ervaringen in Bangladesh! Ik verwacht eens per twee weken een stukje op deze site te plaatsen over mijn ervaringen. Je kunt je ook inschrijven om elke keer als er een nieuw berichtje is een mailtje te krijgen (kijk even in de balk aan de linkerkant).

Waarschijnlijk heb je gehoord dat ik daar onderzoek ga doen voor mijn afstuderen. Ik ben nu een water filter aan het ontwerpen voor mensen op het platteland, die nu grondwater drinken dat via een put naar boven wordt gepompt. In Bangladesh ga ik acht weken onderzoek doen naar hoe mensen omgaan met water, hoe ze prototypes van deze water filter gebruiken en schoonmaken, wat gunstige afmetingen van de product zijn, welke bedrijven er zijn en hoe bestaande bedrijfjes te werk gaan. Ik ga dit doen door te filtergebruik te observeren, interviews af te nemen, groepssessies te houden en gewoon mijn ogen goed open te houden.
Bij mijn aankomst wordt ik opgevangen door de organisatie AMRF (Alternative Movement for Resources and Freedom Society), zodat ik al verzekerd ben van onderdak en een beetje begeleiding. En omdat mijn Bangla nog niet zo goed is, mag ik af en toe gebruik maken van een vertaler. Pfew, dat scheelt. Maar blijft toch heel erg spannend, een heel andere cultuur, 13 uur vliegen, 40 graden met hoge vochtigheid, zelfstandig onderzoek doen... En dan ga ik a.s. maandag 12 mei al weg.

Vervuild grondwater
Het gebruik van grondwater om te drinken en koken was in de jaren ’80 een verbetering ten opzichte van vervuild oppervlaktewater, zoals rivieren en meertjes. Echter, decennia later bleek dat het grondwater hoge concentraties bevatte van arseen, een giftig metaal. Dit komt door natuurlijke oorzaak vanuit de Himalaya´s in het water terecht. Sindsdien moeten de mensen in Bangladesh moeite doen om schoon drinkwater te krijgen: door regenwater op te vangen, door oppervlaktewater of grondwater te filteren. Er zijn veel organisaties van over de hele wereld bezig om de verschillende problemen aan te pakken en technologie te ontwikkelen, dat klinkt niet zo efficient, maar zorgt wel voor veel meer kans voor de mensen om zo snel mogelijk weer veilig te kunnen drinken.

Arseen verwijdering
Een van de mogelijkheden om arseen uit het water te halen is het adsorberen aan ijzergecoat zand (iron-oxide coated sand). Unesco-IHE is een water instituut dat de technologie voor dit zand vertaald heeft naar een filter voor huishoudens. De filter kan nog op een aantal punten worden verbeterd, en ik ben bezig met het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke onderdelen. Hoe kunnen mensen makkelijk het water in de emmer doen? Willen ze liever geen opslag nadat het gefilterd is? Hoe maken ze de filter schoon? Hoe kan ik ervoor zorgen dat het minder moeite kost om de filter vanbinnen door te spoelen (‘backwashing’ of ‘draining’)?

Daarna: afronden project
Ik hoop dat mijn afstudeerproject eind oktober is afgerond, daar ga ik hard voor werken.
Een leuk detail: ik ga met Aljen aansluitend op mijn onderzoek in Bangladesh nog 10 dagen op vakantie in India! Uiteindelijk reizen we dus samen zaterdag 19 juli weer terug naar Nederland.

Laten jullie ook zo af en toe iets weten over waar je mee bezig bent? Zou ik heel leuk vinden!

  • 10 Mei 2008 - 12:44

    Nadine:

    Ha Gaby,

    Ik wens je een heel goede reis en een behouden aankomst. Ik hoop dat je zult ontdekken wat je wilt weten voor je onderzoek. Verder hoop ik dat er veel aardige mensen om je heen zullen zijn die je kunnen helpen en met je meedenken in oplossingen.
    Geniet van dit avontuur!

    Dikke kus,
    mama

  • 11 Mei 2008 - 13:57

    Merlijn:

    Hey Gabrielle,

    Superleuk dat je gaat proberen ons op de hoogte te houden van je avonturen in Bangladesh! Ik ben wel een beetje jaloers hoor, zou zo weer een paar maanden weg willen :) Al denk ik dat het voor jou hard werken wordt daar, maar je zult ook prachtige ervaringen op doen! Ik ben erg nieuwsgierig naar je belevenissen, dus ik ga je site in de gaten houden, en ik zal je laten weten waar ik me zoal mee bezig hou hier in Delft (waarschijnlijk solliciteren en genieten van de zon). Alvast een hele goede vlucht morgen en een fijne ontvangst in Bangladesh! Geniet ervan!

    Groetjes,
    Merlijn

  • 14 Mei 2008 - 18:59

    Henny:

    hallo Gabrielle

    Spannend hoor dit avontuur, Succes met je opdracht.Maar erg iets leuks van en geniet van wat er op je pad komt,vast heel veel spannende nieuwe dingen.

    Groetjes Gerrit en Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Delft

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

28 Juli 2008

Weer thuis

08 Juli 2008

Bangladesh Bhalo Thakuk

21 Juni 2008

Abar Khulna theke (weer vanuit Khulna)

05 Juni 2008

Het echte ontwerpwerk

24 Mei 2008

Een werkende filter
Gabrielle

Actief sinds 03 Mei 2008
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 23181

Voorgaande reizen:

12 Mei 2008 - 19 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: